neděle 1. května 2016

GARMIN FÉNIX 3 - PLAVÁNÍ

U hodinek jsem se zaměřil hlavně na měření uplavané vzdálenosti a záběrů na bazén, jelikož zde může docházet k nejvíce problémům a zkreslení záznamu. 




MENU:
1) VZHLED A KONSTRUKCE
2) FUNKCE HODINEK
3) MENU HODINEK
4) BĚH
5) ► PLAVÁNÍ
6) CYKLISTIKA
7) CONNECT IQ A GARMIN CONNECT
8) GPS, GLONASS + VÝDRŽ
9) GARMIN SAPPHIRE HR OPTIC


5) PLAVÁNÍ


Plavání jsem testoval jen v bazénu délky 25 m. Většinou chodívám na 2-3 km což stíhám v pohodě do hodiny. 

Co se týká toho, jestli hodinky při plavání vadí, tak toho se vůbec bát nemusíte, osobně mám výšku 180 cm a 70 kg, takže jsem drobnější a velikosti hodinek jsem se hodně bál, ale byl jsem hodně překvapený. Řemínek si vždy dotáhnu o jedno okénko než u běžného nošení a hodinky jsou při plavání perfektní. Po první stovce jsem nevěděl, že je mám na ruce.


Během prvního plavání mě hodinky hodně překvapily. Viditelnost pod vodou je výborná, krásně se můžete podívat při obrátce, kolik máte naplaváno. Výborná funkce je i režim pauzy (LAP), kdy se otočí barevnost displeje a je měřena pauza, třeba po doplavání úseku, zde máte možnost projet si veškeré obrazovky a podívat se jak jste si vedly za uplavaný úsek. Po tuto dobu běží jen celková čas. Zbylé funkce jsou zastaveny. Po opětovném stisknutí (LAP) se barevnost vrátí do původní a začíná další úsek.


V předešlých letech jsem používal Hodinky Suunto Quest, kde byla výborná funkce poklepu hodinek pro záznam intervalu (prostě jste pleskly prsty po ciferníku a hodinky zaznamenali kolo), teď si celkem těžko zvykám na hledání čudlíku LAP, ale tohle je jen o naučení a mém pocitu a Fenixu 3 to body neubírá.

A teď ke konkrétnímu záznamu uplavané vzdálenosti. Pokud jsem plaval delší vzdálenosti v kuse třeba 1 km nebo 3 km záznam byl vždy výborný a bez jediné chyby. Hodinky vždy po obrátce načetly novou délku, takže sem měl vždy pod kontrolou, kolik mám uplaváno. Hodinky dokonce nerozhodil fakt, že při plavání s piškotem mezi nohama si ho občas upravím a tím vypadnu z tempa.


Na Obr.1 je záznam 3 km plavání v 25 m. bazénu. Jednalo se o plavání s pomůckami a to s piškotem a packami. Některé významné výkyvy v grafech jsou způsobeny zastavením a obtížným upravením piškotu mezi nohama … ( neohrabané packy J ). Jinak byl každý bazén plaván na 8-9 záběrů to jde pěkně vidět na posledních 10 minutách. Tempo i záběry po celou dobu záznamu hodně poskakují, takže nejdou použít na přesný počet záběrů a tempa.
Na této vzdálenosti i se zastavováním hodinky v záznamu uplavané vzdálenosti neudělali chybu.


Na Obr.2 je další záznam tentokrát délka 1 km, plavání bez pomůcek pohodové tempo lehká rozplavba. Zde je již záznam srovnaný a tempo o počet záběrů skoro v jedné lajně. Hodinky opět krásně zaznamenávali obrátky a při vyplavání z obrátky jsem se mohl podívat, kolik mám naplaváno. Údaj o vzdálenosti je situovaný na první obrazovce dole takže je hned vidět. Pokud by byl, jako horní údaj museli byste hodinky pod vodou více natočit, ale rozmístění informačních obrazovek je volitelné a jde v nastavení upravit dle vašich požadavků.



Obr. 3 a obr. 4
Během několika plaveckých tréninků jsem zaznamenal i pár chyb, které mě znepokojovaly. Jednalo se o nezapočítání obrátky a zkreslení uplavané vzdálenosti a hodnot z toho vyplývajících. Tento jev jsem zaznamenal na kratších vzdálenostech, kdy mohla mít podle mě hlavní vliv na toto zkreslení má plavecká nekázeň. Přece jen, když člověk plave delší trasu tak se soustředí na záběry a ty jsou plynulejší a rozvážnější než na rychlém úseku kde jde o čas. Na Obr. 3 a obr. 4 jsou dva záznamy 500 m. kdy hodinky vynechali jednu otáčku. Tím pádem je zaznamenáno delší tempo a dvojnásobek záběrů.
Drobný nedostatek co jsem postřehl tak bylo v rozpoznání stylu. Kdy jsem odplaval 250 m. prsa a doma jsem zjistil, že jsem plaval vlastně 250 m znak ;) 


Ale to mohlo být mým nedokonalým stylem.
 
Plavání jen s nohama
Pokud plánujete plavat nějaké cvičení nebo plavání jen s nohama je vhodné použít další funkci aktivity plavání. Touto aktivitou je „záznam výcviku“. Tato funkce lze aktivovat v průběhu plavání.

Příklad: doplavete rozplavbu 1 km, zmáčknete si „LAP“ a běží odpočinek. V tuto chvíli si tlačítky DOWN/UP najdete obrazovku se „záznamem výcviku“ po dalším zmáčknutí tlačítka „LAP“ se začne měřit čas a vy můžete plavat třeba 100 m. nohy. Po doplavání opět zmáčknete tlačítko „LAP“ a hodinky vám nabídnou volbu vzdálenosti. Tlačítky „Down/UP“ vyberete uplavanou vzdálenost (Hodinky většinou odhadnou uplavanou vzdálenost a rovnou vám ji nabídnou). Po zvolení vzdálenosti se hodinky vrátí zpět do stavu odpočinku a vy můžete začít opět plavat další úsek nebo cvičení.

Otevřená voda
U plavání v otevřené vodě používají hodinky GPS signál pro záznam polohy. Pokud plavete kraul a máte dobrý styl, tedy dlouhé pomalejší záběry snímají polohu hodinky velmi dobře, jelikož mají nad vodou dost času chytit signál, než je znovu ponoříte pod vodu. 

U plavání na volném prostranství odpadá možnost pauzy, kdy běží čas a ostatní záznamy (GPS, záběry, atd.) zastaví.

Pro ukázku dva záznamy na stříbrném jezeře.
https://connect.garmin.com/modern/activity/1234275260
https://connect.garmin.com/modern/activity/1199310113


Hodinky zvládají plavecké záznamy také velmi dobře a jsou plnohodnotným pomocníkem při plaveckém tréninku. Těžko v dnešní době seženete lepší hodinky s tak kvalitním záznamem a s tolika funkcemi, krom teda Garmin Forrunner 920XT, které jsou srovnatelné a liší se jen absencí navigačních možností, sportovním vzhledem a přímému určení na triatlon.


MENU:
1) VZHLED A KONSTRUKCE
2) FUNKCE HODINEK
3) MENU HODINEK
4) BĚH
5) ► PLAVÁNÍ
6) CYKLISTIKA
7) CONNECT IQ A GARMIN CONNECT
8) GPS, GLONASS + VÝDRŽ
9) GARMIN SAPPHIRE HR OPTIC
Okomentovat